Binnenkort heb je een
bruiloft van je zus en daar wil je uiteraard graag bij zijn. De bruiloft is
over drie weken, op de 28e (van deze maand.) De bruiloft is overdag
dus je wilt graag vrij vragen. Schrijf een korte mail aan je baas Lisa Black om
vrij te vragen.
-
Open de brief
op gepaste wijze.
-
Leg uit dat
je zus gaat trouwen op de 28e.
-
Zeg dat je
daar graag bij wilt zijn.
-
Vraag of je
die dag vrij kunt krijgen.
-
Sluit de
brief weer af.
Vorige week had je een
afspraak met Mona Picasso van het bedrijf Limited
Paintings Ltd. Je had beloofd haar te bellen om
enkele orders te bespreken. Door een fout van jouw kant ben je vergeten om haar
te bellen. Je besluit om een korte e-mail te schrijven om je excuses aan te
bieden.
-
Open de brief
op gepaste wijze.
-
Verontschuldig
je ervoor dat je de afspraak gemist
hebt.
-
Je hebt twee
afspraken door elkaar gehaald en je bent vergeten om te bellen. (mixed up)
-
Je wilt graag
een nieuwe afspraak maken.
-
Het liefst de
25e (van deze maand) om 10:00 uur.
-
Sluit de
brief netjes af.
Je gaat over twee
maanden werken bij een nieuw bedrijf. Je nieuwe baas heeft al verteld dat je
komt en je twee nieuwe collegaÕs willen je graag leren kennen. Je baas heeft
daarom gevraagd of je jezelf even wilt voorstellen in een korte mail. Schrijf:
-
Een gepaste
opening.
-
Waarom je
ernaar uitkijkt om over twee maanden te beginnen.
-
Dat je hoopt
dat het een leuke tijd gaat worden.
-
Beschrijf wat
je zoal doet in het weekend.
-
Stel een
manier voor om je collegaÕs te leren kennen (bijv:
een drankje in het cafˇ, een avond stappen, naar de film gaan of iets anders).
-
Sluit de
brief op een nette manier af.
Vorige week ben je bij
de opening van een nieuw pand van ˇˇn van je klanten geweest. De opening was
een echte show en je hebt genoten van de presentatie. De hapjes en drankjes
hebben goed gesmaakt en je hebt ook nog eens een mooi cadeau mee gekregen aan het
einde van de avond. Om de klant te bedanken schrijf je een bedankmail.
-
Open de brief
op gepaste wijze.
-
Bedank de
klant nogmaals voor de uitnodiging.
-
Vertel dat je
erg genoten hebt van de presentatie.
-
Leg uit wat
je vooral erg leuk vond (dit moet je dus zelf bedenken).
-
Bedank de
klant voor de leuke avond. Leg uit waarom je het zo leuk vond (ook hier moet
je zelf iets bedenken).
-
Bedank
hem voor het leuke cadeau. Zeg dat
je dit zeker gaat gebruiken.
-
Sluit de
brief af door hem succes te wensen. Zeg dat je hoopt dat jullie veel zaken zullen doen.
-
Sluit passend
af.
Het is donderdag , je
voelt je vandaag niet goed en hebt besloten om naar huis te gaan. Het ziet er
niet naar uit dat je morgen komt werken, maar er moeten wel een aantal
belangrijke dingen gedaan worden. Je schrijft daarom aan je collega (bedenk
zelf een naam) een mail. De volgende informatie moet in de mail staan:
-
Je bent ziek
naar huis gegaan. Je zult er morgen ook niet zijn, maar maandag ben je er weer.
-
Er ligt een
belangrijke brief op je bureau. Deze brief is voor een klant. Vraag of je
collega deze wil versturen.
-
Er zal een
pakketje arriveren. Dit moet snel naar de directeur, hij heeft het aanstaande
maandag nodig.
-
Vraag of je
collega een klant terug wil bellen over een verkeerde bestelling. Vraag of je
collega opschrijft wat de klacht precies is.
-
Bedank hem
alvast voor de moeite.
-
Sluit op
gepaste wijze af.
Vandaag ben je gebeld
door een klant die een klacht had. De klant heeft een verkeerde bestelling
gekregen en moet nu nog langer wachten op zijn echte bestelling. Dit is al de
tweede keer en hij is niet te spreken over de service van je bedrijf. De klant wil
eigenlijk niet langer klant zijn en een schadevergoeding krijgen. Gelukkig heb
je hem zover gekregen dat hij met jouw baas wilt praten. Schrijf een e-mail aan je baas waarin je de situatie
uitlegt. Bedenk zelf een naam voor je baas.
-
Vertel dat de
klant per ongeluk (by accident) de verkeerde bestelling heeft gekregen.
-
Door een typefout in het bestelnummer zijn
er twee klanten door elkaar gehaald. (mixed up)
-
Leg uit dat
dit de tweede keer is dat de klant een verkeerde bestelling heeft ontvangen.
-
Vertel dat de
klant erg boos is. Hij wil eigenlijk niet langer klant zijn.
-
Leg uit dat
je beloofd hebt dat je baas het probleem zou oplossen
-
Geef een
mogelijk oplossing voor het probleem.
-
Sluit de
brief passend af.